Amb el mar de pantalla

domingo, 26 de septiembre de 2021

Llegir autenticitat


 

Una altra vida, encara, Theodor Kallifatides

Fa uns mesos, concretament el 26 de juny d'enguany, vaig escriure una breu ressenya d'un llibre anterior d'aquest autor: Mares i fills, on ja donava unes breus pinzellades de l'autor. M'estalvio, doncs, de repetir-les. 

Deia en aquella ocasió que era Una lectura que m'hauria agradat que no s'acabés, i que m'acompanyarà encara molt després d'haver col·locat el llibre en el seu lloc del prestage.

I ho feia, sobretot, perquè transmetia grans dosis de tendresa i humor en la recreació i la vivència dels pares, objecte de la reflexió de l'autor.

A Una altra vida, encara, el to ha canviat: ja no es tracta de vivències emocionals, sinó del relat d'una època d'eixutesa literària que hi arrossega la vital - han passat anys des del viatge a Grècia que propiciava els records dels pares i l'autor ja voreja els 80 anys -, que desemboca en el redescobriment de la font, literària i vital, de la seva llengua materna, que havia cedit  al suec, fins al moment, la seva ploma d'escriptor.

El to ha canviat però no la personalitat ni la veu de Kallifatides, que continua sent un compendi d'intel·ligència i autenticitat.

Les seves reflexions, no només quant a la seva crisi professional i personal, sinó referides a les tendències d'una Suècia i una Europa que li costa de reconèixer, al concepte canviant de democràcia i de llibertat d'expressió, a l'evolució de la religió, a la intolerància versus els immigrants, la crisi de l'habitatge, la penosa situació en què es troba Grècia i tants grecs... m'han semblat pinzellades intel·ligents, sinceres i encertades, però sobretot gens sotmeses a tendències ni clixés, sinó emanades d'aquesta autenticitat a què em referia més amunt.

No es tracta d'un llibre trepidant i que t'arrosegui - allò de no poder-lo deixar que tant ens agrada - sinó d'un llibre de companyia. Un llibre que s'ha d'assaborir a glops curts, que et fa pensar i t'acompanya amb la seva honestedat...

Novament, em raca de situar-lo al prestatge.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario