Amb el mar de pantalla

viernes, 23 de abril de 2021

Candor persuasiu


 






Persuasión, Jane Austen

Començant a preparar el meu nou llibre, encara molt per definir, m'he trobat immersa en l'univers Jane Austen. I quin plaer, novament!
No estic llegint cap novel·la ni mirant pel·lícules que no hagi llegit o vist anys enrere, però redescobrir-les m'està fent una il·lusió enorme.
No sé ben bé a què atribuir-ho. Segurament és una barreja de molts elements que fan l'obra d'Austen tan atractiva i interessant per a mi, encara en aquestes alçades.
En primer lloc, la seva figura, que m'entristeix amb la seva mort tan prematura, però m'admira i alegra per l'exhibició de caràcter i autenticitat que hi crec veure. També per les idees  tan representatives de a classe mitjana acomodada  de la ruralia anglesa de començament del s. XIX, que exposa amb el convenciment del que se sent plenament partícip d'una societat. I m'agraden més coses, com la seva prosa tan clara, esquitxada de judicis de valors, de descripcions paisatgístiques i d'interiors, que et fan delir de poder veure en directe. Em diverteixen els seus personatges caricaturitzats i passats pel sedàs de la seva ironia, però que l'autora estima i respecta. M'interessen les seves trames i embolics, predecibles però sempre amens i amables.  I, sobretot, m'agrada i al·lucina la "barra" o naturalitat amb què exposa i defensa uns convencionalismes i les conductes interessades d'una societat, que és la seva, però que em costa tant d'entendre amb la mirada més hipòcrita  i maquillada de la meva.
I avui he acabat el seu llibre pòstum, possiblement no el millor, que tanmateix m'ha resultat aclaridor del que crec podien haver estat els seus pensaments sobre l'amor i la companyia en la maduresa o inici de la vellesa. Jane Austen  acabava aquest llibre pocs mesos abans de morir, als 41 anys, una edat en què, a la seva època i classe social, una dona de més de quaranta anys ja era considerada i es considerava  gairebé vella.
Persuasión parla de les segones oportunitats i de la pervivència dels sentiments forts i basats en fonaments de pes entre les afinitats de les parelles. No m'he pogut abstraure de la sensació, en aquesta relectura, que Jane Austen li volia brindar a la protagonista - l'entenimentada i serena Anne Elliot, que en la seva joventut s'havia deixat "persuadir" de trencar una relació apassionada i feliç, per diferències econòmiques que semblaven comportar fatalment la dissort de la parella - la possibilitat de refer la seva vida amb el mateix amor, quan les circumstàncies havien canviat i ella ja era capaç de valorar el que havia perdut amb la seva "sensata" decisió. 
Un brindis als retrobaments ben aprofitats, que potser hauria volgut dedicar-se a si mateixa, a qui també se li havia estroncat un amor juvenil per qüestions econòmiques, si no fos que les segones oportunitats són més fàcils a les novel·les que a la vida real.


No hay comentarios:

Publicar un comentario