La perla, de John Steibeck
Sobre l'autor: John Steinbeck
Guardonat el 1962 amb
el Premi Nobel de Literatura, John Steinbeck és considerat un dels més assenyalats
representants del realisme social americà.
Va néixer el febrer de
1902 a Salinas (Califòrnia), fill d’emigrants. El seu pare, John Ernst
Steinbeck, d’origen alemany, era tresorer del comtat i la seva mare, Olive
Hamilton, d’origen irlandès, era professora. Fou l’únic fill baró dels quatre
germans.
Va fer els estudis
primaris i secundaris a Salinas però es va traslladar a la Universitat de Stanford
per estudiar literatura anglesa. No es va arribar a graduar i va enllaçar una
sèrie de treballs com a paleta, pagès, jornaler o botiguer, feines que
impregnarien moltes de les seves narracions, com Tortilla Flat (1935) i alimentarien la seva consciència social.
Entre els anys 1929 i
1968, en què va morir sobtadament d’un infart a Nova York, va publicar gairebé
una vintena de novel·les, l’última de les qual, The acts of King Arthur and his noble Knigths, incompleta, va ser
publicada pòstumament el 1976. Entre les més reconegudes i premiades es poden citar: De ratones y hombres (1937), Las uvas de la ira (1939) per la qual va rebre el
Premi Pulitzer el 1940, el mateix any en què John Ford va fer-ne l’adaptació al
cinema, La Perla (1947) y Al este del Edén (1952).
Durant la Segona Guerra Mundial va ser
corresponsal de guerra per al New York Tribune.
Però John Steinbeck va tenir també una prolífica i exitosa relació amb el
cinema.
El 1941, havia iniciat la seva relació amb el cinema mitjançant l'escriptura del guió original de la
pel·lícula The Forgotten Village,
dirigida per Herbert Kline i Alexander Hammid. El 1944, va ser
cridat per Alfred Hitchcock per escriure l'argument de la seva pel·lícula El bot salvavides (Lifeboat), per la qual fou nominat a l'Oscar de Hollywood en la categoria d'història original. L'any següent, fou novament nominat
pel seu argument d'A Medal for Benny, escrita juntament amb Jack Wanger.
El 1947, va adaptar La Perla a
la pel·lícula del mateix nom, dirigida pel mexicà Emilio Fernández. Finalment, el 1952, realitzà
el guió cinematogràfic original de la pel·lícula Viva Zapata!, dirigida per Elia Kazan i protagonitzada per Marlon Brando i Anthony Quinn, i per la qual fou novament nominat al Premi Oscar.
Encara que la prosa de
Steinbeck té un marcat component al·legòric i espiritual i es recolza en la
pietat i l’interès de l’autor pels més miserables de la seva terra, per la qual
cosa una part de la crítica l’ha qualificat de sentimentalisme i de fer
pedagogia a través d’alguns personatges, sobretot de les dones, se l’ha de
classificar dins del realisme naturalista basat en la idea filosòfica del
determinisme històric.
El 1962 va ser
distingit amb el Premi Nobel de Literatura.
Va morir a Nova York,
el 20 de desembre de 1968 com a conseqüència d’un sobtat infart. Tenia 66 anys.
L’obra: La perla
Fent honor al seu nom,
ens trobem davant d’una autèntica perla de la literatura del s. XX.
Entre la
col·lecció de novel·les breus que han passat a la historia com a obres mestres (Bartleby, el escribiente, d’Herman
Meiville, Muerte en
Venecia, de Thomas
Mann, La neta del senyor Linh, de
Philippe Claudel...) podem incloure’n aquesta petita joia, que encara que no té
l’ambició de Las uvas de la ira, per
exemple, concentra el més característic de la seva escriptura: la prosa poètica
i plena de símbols, la intenció de denúncia de la pobresa i la misèria de part
dels Estats Units en plena Depressió, així com la seva inclinació vers el món
rural i una concepció fatalista de l’existència molt arrelada.
La història està
ambientada en un escenari gairebé simbòlic i la protagonitzen Kino, un pescador
de perles, el Pare, Juana, la seva dona , la Mare, i Coyotito, un nadó, el Fill.
La vida a l’aldea de pescadors està condicionada pel colonialisme i les grans
desigualtats entre la població indígena i els colons europeus.
Quan Kino
aconsegueix pescar una perla de proporcions i característiques extraordinàries
pensa que ha estat afortunat i que amb ell podrà salvar la vida del seu fill,
que ha estat picat per un escorpí i es troba en perill de mort. Tanmateix.. la
perla és el detonador de la guerra de castes i el que podria haver estat el
principi de l’ascens de la humil família esdevé una tragèdia.
Perquè aquesta
petita gran obra té moltes característiques d’una tragèdia grega: el fatalisme
que converteix els personatges en marionetes del destí, la concepció
maniqueista amb la lluita entre el bé i el mal, simbolitzada per la música
interior que impregna i punteja tot el relat: la Cançó de la Família i la Cançó
del Mal, el llenguatge concís i carregat de metàfores...
El mateix
Steinbek en el pròleg avisa: Com totes les històries que es narren moltes
vegades i que són al cor de la gent, només té coses bones i dolentes, i coses
negres i blanques, i coses virtuoses i malignes, i res d’entremig.
Hi ha qui ha apuntat que aquesta novel·la pot ser
interpretada en clau bíblica, amb uns Adam i Eva invertits, perquè la perla és
com la poma del paradís, i du al pecat que arrenca la felicitat i la pau prèvia, a la qual mai no es podrà retornar.
"La noticia removió algo infinitamente negro y maligno en el pueblo; el
negro destilado era como un escorpión, o como el hambriento ante el olor a
comida, o como el solitario al que se revela el amor. Los sacos de veneno del
pueblo empezaron a fabricar ponzoña, y el pueblo se hinchó y soltó presión a
bocanadas".
La lectura atenta de La Perla, no
només és imprescindible per començar a endinsar-se en l’obra i tastar la fonda preocupació
social d’aquest autor nord-americà, sinó que és una oportunitat d’aprofundir en
allò que és més essencial de la naturalesa humana.
Reitero: una perla!
No hay comentarios:
Publicar un comentario