La biblioteca dels llibres rebutjats, David Foenkinos
Qui és David Foenkinos?
Aquest escriptor,
dramaturg, cineasta i músic francès va néixer a París l’octubre de 1974.
Com a conseqüència de
les feines dels pares – la mare era secretària a la companyia aèria Air France
i tenia fàcil accés a bitllets d’avió gratuïts i el seu pare treballava en una
empresa que construïa torres de control i era enviat a diversos països on
s’instal·lava amb la família -, durant la infantesa, va viatjar i conèixer
diversos països.
Durant l’adolescència
es va aficionar a anar molt sovint al cine sol, perquè el seu germà amb qui
compartia la passió cinèfila havia marxat a estudiar fora.
Als 16 anys va patir
una greu malaltia, un problema de pleura que els metges van trigar molt a
identificar i que el va obligar a estar ingressat força temps a l’hospital i ,
ja proper a la mort, el va portar a ser operat del cor. Durant els mesos de convalescència, a la UCI, es va aficionar a la lectura, com a
únic mitjà de fugir del seu patiment. Va llegir Nabokov, Kundera, Henry Miller,
Paul Auster, Philip Roth i d’altres. La proximitat de la mort i el contacte amb
altres malalts greus va fixar en el seu imaginari l’omnipresència de la mort.
Posteriorment va
estudiar Lletres a la Sorbonne, es va formar com a músic de jazz i va treballar
com a professor de guitarra.
Es va estrenar com a
novel·lista amb L’inversion de l’Idiotie
(2001), que va guanyar el Premi François Mauriac. Més tard, el 2004, va obtenir
el premi Roger Nimier, amb El potencial
eròtic de la meva dona i, després d’altres novel·les que no van
sobresortir, novament va ser guardonat amb un premi, el Jean Giono del jurat,
amb Qui es recorda de David Foenkinos? (2007).
Però el triomf
internacional de Foenkinos va venir de la mà de La delicadesa (2009), que va ser portada al cinema per ell mateix i
el seu germà Stéphane Foenkinos, el 2011.
Aquest mateix any va
publicar Els records, finalista del
premi Goncourt, que també va ser adaptat al cinema per Jean-Paul Rouve el
2014, i el mateix any va publicar Charlotte,
llibre centrat en la vida de la pintora alemanya d’origen jueu assassinada a
Auschwitz, Charlotte Salomon, que va ser reconeguda amb el premi Goncourt dels estudiants,el
Renauldot i el Globus de Cristall a la millor novel·la assagista de l’any.
L’any 2017 publicà la
novel·la que ens ocupa, La Biblioteca
dels llibres rebutjats, portada al cinema amb el títol Le mistére Henry Pick, pel director Remi Bezançon, el 2019.
El mateix 2017 va estrenar
la seva segona pel·lícula com a director amb el seu germà Stéphane: Una mica gelosa.
Posteriorment ha
publicat Cap a la bellesa ( 2018) i Dues germanes ( 2020), i va escriure el
guió de la pel·lícula Lola i els seus germans
(2018) dirigida novament per Jean–Paul Rouve.
David Foenkinos,
reconegut per tants premis literaris i publicat per les principals editorials
franceses, ha estat traduït a més de quaranta idiomes.
Sobre La biblioteca dels llibres
rebutjats
Inspirant-se en L’avortament (1971), de Richard
Brautigan – una intriga amorosa entre un bibliotecari que treballa en una
biblioteca que accepta tots els manuscrits rebutjats per les distintes
editorials i una jove de cos
espectacular que ocasiona fins i tot morts per accident per l’enlluernament que
provoca en els conductors, i en la plasmació de la seva peculiar biblioteca en
la Brautigan Library, a començament de
la dècada del 90, actualment a Vancouver, que acull tots els llibres orfes d’editorial
– David Foenkinos articula aquest relat
que ha estat definit com una comèdia satírica amb aires de thriller literari.
A la Bretanya,
concretament a Crozon, un bibliotecari que té penjat a l’entrada de la seva
biblioteca un aforisme de Cioran: “París és el lloc ideal per fracassar a la
vida”, pren la decisió d’acollir tots els llibres rebutjats per les editorials
que els autors volguessin dipositar personalment a Crozon. Mort ja el romàntic
bibliotecari, una parella – ella editora i ell escriptor en hores
baixes – de vacances per la Bretanya, descobreixen a la peculiar biblioteca una
novel·la titulada “Les últimes hores d’una història d’amor”, que consideren una
obra mestra. L’obra sembla haver estat escrita per un cuiner de pizzes mort dos
anys abans, de qui no es coneixia cap afició lectora i molt menys escriptora.
Un cop editada i convertida en un èxit de vendes, un periodista tafaner comença
a investigar el secret que intueix que s’amaga al darrera de l’exitós llibre.
La novel·la és lleugera
i enginyosa i resulta amena, encara que no té l’alçada d’altres llibres
d’aquest autor.
És narrada en tercera
persona per un narrador omniscient que, tanmateix, amaga informació per
mantenir la intriga, i es llegeix amb facilitat.
Tots els personatges:
l’editora, l’escriptor fracassat, la vídua del pizzero , el crític literari, la
venedora de llenceria... tenen la delicadesa tan francesa que l’autor domina
però manquen de profunditat i definició: no deixen de ser marionetes al servei del llibre i dels seu univers, l’autèntic protagonista de la novel·la.
Precisament, això és
el més remarcable i emocionant De la
biblioteca dels llibres rebutjats: la passió per la literatura i el llibre
que mai no hauria de ser un objecte de comerç, sinó una conseqüència de la
imaginació i l’expressió de vivències o pensaments personals, una manifestació artística que no hauria d’aspirar a l’èxit comercial sinó a la bellesa i a la realització de l’escriptor.
No hay comentarios:
Publicar un comentario