L’autora: Ali Smith
Aquesta autora
escocesa, respectada i valorada entre els autors actuals en llengua anglesa, i
reconeguda amb l’Ordre del Imperi
Britànic i membre de la Royal Society of Literature, va néixer a Inverness
l’any 1962 i actualment viu a Cambridge.
És filla d’una família
treballadora i va créixer en un habitatge social de la seva ciutat, on va cursar
la primària i la secundària.
Entre els anys 1980 i
1985 va estudiar una llicenciatura conjunta en llengua i literatura anglesa a
la Universitat d’ Aberdeen. L’any 1984 va guanyar el premi Bobby Aitken
Memorial d’aquesta universitat, de poesia. Després va iniciar els estudis de
doctorat sobre modernisme irlandès i estatunidenc, al Newnham College de
Cambridge, i va escriure algunes obres de teatre. No va completar el seu
doctorat.
En aquesta etapa de
joventut va realitzar diverses i variades tasques a temps parcial: cambrera,
netejadora d’enciam, assistent de la Junta de Turisme, recepcionista de la BBC
i redactora publicitària.
El 1990 es va
traslladar a Edimburg i va començar a treballar com a professora de literatura
escocesa, anglesa i estatunidenca en la Universitat de Strathclyde, però dos
anys després la va abandonar a causa del síndrome de fatiga crònica que se li
va manifestar. Va tornar a Cambridge i es va convertir en escriptora a temps
complet.
Ha escrit, obres de
teatre, relats curts i novel·les de les quals només unes quantes han estat
traduïdes, però que han merescut diversos premis i reconeixements. En
destacarem:
. Free Love and other Stories (1915). Premi Saltire First Book of the
year award.
. Hotel World (2001). Premi Encore award
. Accidental (2005), premi Whitbread novel award i l’Orange Prize for
Fiction
. Com ser-ho alhora (2014). Premi Goldsmith Prize, el Costa Novel
Award, el Book of de year award i el Femení de ficció.
Ara l’editorial Raig Verd publica el quartet estacional
que comprèn:
. Tardor (2019). Premi Llibreter
. Hivern (2020).
. Primavera (2021)
. Estiu (2022)
que ha rebut els
elogis de crítica i públic ja que segons s’ha dit l’obra “supera totes les
expectatives”.
Ali Smith escriu
articles per a The Guardian, The Scotsman, New Statesman i el Times
Literary Supplement.
Actualment, viu a
Cambridge amb la seva parella, la cineasta Sarah Wood.
L’obra: Tardor
Amb aquesta novel·la,
Ali Smith inaugura la tetralogia del pas del temps, on parla de la realitat
anglesa post-Brexit, de la comunicació i de l’amor , de les relacions familiars
i de la importància de l’Art a la vida efímera de les persones i les coses.
Quan arriba la tardor,
una dona jove , l’Elisabeth, observa els canvis al seu entorn, després d’un
estiu que ha regirat el seu país. El temps continua amb el seu pas inalterable
tot i que les opinions dels ciutadans s’han polaritzat i regna l’escepticisme
sobre el pas donat i el futur de la nació. Algunes persones del seu voltant
també sembla que es transformin.
L’autora parla del
temps a base de jugar-hi, hi ha flashbacks constants i comença en una mena de
no-temps ( la mort o el somni?) per alternar-ho amb episodis de la més brutal
quotidianitat com us tràmits kafkians per treure’s un passaport en l’Anglaterra
post-Brexit. El relat, calidoscòpic, que té com a principals eixos l’Elisabeth
i el Daniel Gluck i la seva entranyable, original i poètica relació, va cap
endavant o cap endarrere però l’autor té cura d’acotar l’edat dels protagonistes
a cada episodi per tal de no augmentar el desconcert dels lectors.
Els dos protagonistes,
a qui separen setanta anys, formen una parella atípica: ell és un home savi,
amb un passat misteriós i cap vincle familiar aparent; en canvi ella és una
nena curiosa, molt o massa madura per a la seva edat i que no s’acaba
d’entendre amb una mare convencional. En Daniel exerceix de guia a la nena de
com prendre’s la vida i introdueix l’Art en el seu horitzó i ella acaba sent la
seva única família.
Hi ha dos grans
personatges secundaris que són la mare d’Elisabeth i la seva amiga Zoe, i
d’altres ja molt més circumstancials que propicien els diàlegs absurds i en
forma d’espiral que esquitxen el llibre. També hi apareixen personatges de la
vida real , com la Pop Art Pauline Boty i Christine Keeler, la model que va
propicià l’escàndol del cas Profumo.
Tot el llibre està
esquitxat amb recordatoris enamorats a escriptors universals i a les seves
obres.
Tardor no resulta un llibre sempre fàcil de llegir però en general
compensa haver-ho fet per l’autenticitat i poesia d’algunes situacions, imatges
i personatges. La crítica n'ha dit:
"Ali Smith
és una de les nostres millors novel·listes vives, la Virginia Woolf del nostre
temps. Llegiu el seu quartet estacional, llegiu Com ser-ho alhora,
llegiu L’accidental, llegiu-ho tot!"
The Guardian
"Una
novel·la sobre la finitud, sobre com la vida és fugaç, extraordinària i
improbable […]. Smith revela els anhels enterrats dels seus personatges: la
seva agonia, el seu afany esperançador, la seva por a la mort."
Joanna Kavenna, The Guardian
"Bella,
subtil… Plena d’humanitat i inclinant-se, malgrat tot, a l’esperança."
The New York Times Book Review
"Maliciosa,
però elegant; enfadada però reconfortant. Espero que segueixi així."
Melissa Katsoulis, The Times
No hay comentarios:
Publicar un comentario