Amb el mar de pantalla

miércoles, 3 de marzo de 2021

Un moment crucial












La mida justa, Jostein Gaarder

Acabo un llibre que m'ha interessat en un 80%, que he trobat bonic en algun fragment i que em costarà d'oblidar per la temàtica que el centra: l'acceptació de la pròpia mort i del deteriorament extrem.
Anem a pams. Tots coneixem aquest autor pel boom literari que va significar El món de Sofia, una manera d'introduir la Filosofía als adolescents - i als no tan adolescents - a través d'un senzill relat i de la formulació dels interrogants que la humanitat es formula de sempre.
Però qui és Jostein Gaarner?
Aquest autor en llengua noruega va néixer l'any 1952, a Oslo, fill de pares estretament relacionats amb les lletres i la docència: la mare era professora i escriptora de literatura infantil , i el pare , director d'un col·legi. 
Va estudiar Història de la Religió, Filologia Escandinava, Filosofia i Història de les Idees a la Universitat d'Oslo, on, posteriorment i durant molts anys, exercí de professor.
El gran salt com a escriptor el va fer l'any 1986, quan va publicar Diagnòstic i altres històries. Ja a començament de la dècada dels 80 havia deixat la universitat i s'havia traslladat a Bergen on exercia de professor de Filosofia i Literatura en un institut.
L'any 1990 va rebre el Premi Nacional de Crítica Literària de Noruega i el Premi Literari del Ministeri d'Afers Socials i Científics pel seu llibre El misteri del solitari, però l'èxit esclatant li va arribà l'any següent amb la publicació d' El món de Sofia que va ser un èxit de vendes a tot el món i es traduí a més de cinquanta idiomes. El 2006 ja es comptaven trenta milions d'exemplars venuts.
El 1992 havia rebut el Premi Europeu de Literatura Juvenil i, fent un gir brusc a la seva vida, havia abandonat completament l'ensenyament. Cinc anys més tard, el 1997 havia estat guardonat a casa nostra amb el Premi de Literatura Protagonista Jove.
Aquest mateix any, aprofitant els enormes ingressos generats per El món de Sofia, Gaarder va crear una fundació - la Fundació Sofia - que es dedica  a donar suport a activitats que s'adrecen a la preservació del medi natural.
En l'actualitat, l'autor noruec  té gairebé una vintena d'obres publicades i ha rebut més d'una dotzena de premis noruecs i internacionals.
En els seus vint anys de trajectòria, i a través de les seves novel·les, contes i relats, ha creat un univers imaginatiu en què es trenen les reflexions sobre el passat i les qüestions claus de futur, els temes metafísics i els ecològics, sempre amb un estil planer i didàctic, de professor que vol donar pistes sobre els grans interrogants, sense enfarfegar amb documentació ni conclusions.
Jostein Gaarder ha arribat a proposar una Declaració Universal de les Obligacions Humanes, fent èmfasi en tot el relatiu a la responsabilitat de l'home en la conservació del planeta i l'ecosistema. 
A La mida justa, l'autor ens situa en una cabana perduda a la vora d'un llac que té una barca solitaria i es troba en un lloc poc accessible, envoltada per la naturalesa salvatge.
Un home, relativament jove acaba de rebre la notícia que pateix una malaltia terminal degenerativa, que li anuncia un curt temps per davant de dolor i "indignitat". Ha pujat sol a l'indret que ha centrat gran part de la seva vida sentimental i familiar, amb la intenció de decidir en una nit si pren la sortida més directa o accepta el calvari que es presenta per a ell i la seva família, amesura que la malaltia vagi progressant.
De moment, escriu per ordenar el caos en què l'acaba de sumir  la colpidora evidència.
A l'escrit, i a les reflexions que l'acompanyen, s'hi barregen records, culpabilitats, secrets no revelats, consideracions metafísiques ( segons el meu criteri, potser excessives).
Al final, en certa manera sorprenent, sembla que el protagonista troba aquesta "mida justa" que avala la seva decisió.
El llibre és interessant - menys en aquestes reflexions cosmològiques, que he trobat una mica forçades - i té alguns passatges inspirats i bonics.
Com és marca de la casa, l'estil planer i didàctic facilita la lectura.
Per a mi no és un llibre rodó, però sí de lectura molt aconsellable per la humanitat de la situació i de la resposta del protagonista, enfrontat a una situació dramàtica, i en el seu cas prematura, a la qual, tard o d'hora, tots ens hem d'encarar.



martes, 2 de marzo de 2021

Una sessió controvertida i divertida

 





















Tardor, de l'Ali Smith, un llibre molt discutit, que dóna peu a una sessió molt dinàmica

Dissabte passat, el 27 de febrer, vam tenir una sessió de Club de Lectura de la Biblioteca Armand Cardona Torrandell, una mica minoritària: n'érem deu.
Diverses circumstàncies personals, unides a la dificultat, o desconcert, que la lectura d'aquesta novel·la tan premiada i elogiada, comporten, van fer que diversos membres del Club es disculpessin de connectar-se.
Amb tot, va ser una sessió molt viva i profitosa.
Com era d'esperar, Tardor no va deixar indiferent ningú. Les opinions i judicis es van polaritzar: des dels que no el van poder acabar o ho van fer per disciplina, però sentint-se "tontos" per no acabar de trobar-hi la connexió ni el què, fins als que van gaudir amb la lectura i fins i tot  algú ( la nostra més incansable lectora) ens va fer saber que havia seguit amb la segona part de la tetralogia, Hivern, i estava pendent de la tercera, Primavera. També  va haver -hi qui, com sol fer, va aprofundir en alguns aspectes molt connectats amb algun personatge o fet real de la novel·la i ens va proporcionar material gràfic i audiovisual al respecte.
Des del vessant negatiu es va destacar la dispersió de continguts, moltes vegades difícils de lligar, i que costa empatitzar amb els protagonistes i amb un relat que es viu tan disgregat.
Des del vessant positiu, es va remarcar el lirisme d'alguns passatges i que, si aconsegueixes deixar-te anar, acabes lligant moltes més coses del que en un primer moment semblava.
També es va destacar la bellesa de l'amistat/amor entre els dos protagonistes tan allunyats per edat i interessos i el paper que un d'ells atribueix a la lectura com a mitjà d'obertura al món, de creixement personal i de superació dels problemes d'unes vides en un context deprimit. També, la manera tan subtil, però eficient, de tractar el gran tema, que d'altra banda inspira la tetralogia, del pas del temps.
Sobre el tema Brèxit i altres elements de la realitat britànica, que segons la crítica són tan presents en el llibre, vam coincidir que s'intueixen però no s'acaben de trobar , i que , segurament, la manca de referents per als lectors no britànics de la realitat i la cultura del país en l'actualitat, en podien ser la causa.
Tothom va estar d'acord que Ali Smith escrivia amb una gran competència, combinant l'humor, la poesia, la denúncia i l'evocació i que era capaç de construir uns diàlegs gairebé kafkians i molt divertits.
Ens vam emplaçar  per a la propera sessió, el 27 de març, per comentar A la caza del amor , de la Nancy Mitford. Un canvi de registre que esperem que plaurà a tothom.









lunes, 1 de marzo de 2021

Les dones que escriuen també són perilloses

         



Enguany, tots sabem per què, no s'han pogut programar a les biblioteques de Vilanova i la Geltrú exposicions, xerrades... per commemorar aquesta diada que alguns, massa, encara diuen que ja no seria necessària.

Ho és, i em temo que va per llarg que cada 8 de març encara s'hagi de recordar que els drets de la dona segueixen estant en números vermells, fins i tot en els països on ja se'n tenen alguns de consolidats. 

Però com les biblioteques són molt més que bancs de llibres, des de les de Vilanova ens hem volgut afegir als actes virtuals que aquests dies proliferen arreu, i durant aquests vuit dies es penjaran videos on dones de la ciutat recomanaran i presentaran llibres de la mostra de literatura feminista - en el més ampli sentit, que ho és molt, de la paraula - que s'ha triat i exposat a cadascuna d'elles.

A mi, m'ha tocat encapçalar aquesta campanya, cosa que he fet encantada de la deferència i de l'oportunitat de parlar de llibres i de dones, amb aquesta petita col·laboració amb la Biblioteca Armand Cardona Torrandell, de la qual tinc l'honor de ser escriptora de capçalera.

He triat aquest llibre, d'entre el fons de la biblioteca que s'ha seleccionat per a aquesta ocasió, per la seva bellesa gràfica i la intenció divulgativa i reivindicativa.

Que en gaudiu i que algun dia les noves generacions de dones i d'homes ja no hagin de celebrar el 8 de març més que com una històrica reivindicació, sortosament, superada.

https://fb.watch/3ZDNIR0Mck/








viernes, 26 de febrero de 2021

Tardor a finals d'hivern






















Club de lectura de les Jardineres de febrer: Tardor, de l'Ali Smith 

En el seu dia ( concretament en el post del 3 d'aquest mes) ja vaig comentar una mica les dificultats que tenia per entrar totalment en aquest llibre , que, malgrat això, intuïa bo, i també escrivia que tenia intenció de rellegir-lo.
Ho he fet, gràcies a la proximitat dels Clubs de lectura, que tots dos el teníem per comentar.
I crec que ha valgut la pena. 
Ahir ho deia alguna de les tertulianes/amigues: és un llibre que s'ha de mirar com un quadre abstracte, sense intentar lligar-ho tot a la primera lectura. Si se sap fluir i fruir dels fragments que t'arriben, tot s'acabarà lligant. 
I aleshores hi trobes moltes coses remarcables i bones. Algunes de nosaltres vam remarcar els paràgrafs que més ens havien colpit: converses en espiral que semblen una mica kafkianas, imatges poètiques, l'emoció de l'amistat/amor dels dos protagonistes, la visió de l'Art com a alliberador de la caducitat i l'atonia, el pas del temps, la nostàlgia pel que s'ha perdut, la situació decadent d'un país que troba la metàfora en una tardor esquerpa, el desencant d'alguns personatges, l'intent de capturar el passat a través dels objectes... Tot vehiculat per una escriptura ferma i solvent.
És curios, i ja ho hem constat en diverses ocasions, que no ens han de fer por els llibres que no resulten a primera vista amables, perquè en les mans de lectores apassionades i tan consciencioses com les meves Jardineres, sempre se'n treu una viva tertúlia i molt de suc.
Una de nosaltres, que ja ha llegit la segona part de la tetralogia, Hivern, ens avisa que ens calcem, si aquesta ja se'ns ha fet una mica difícil de llegir. Crec que l'advertiment  ha estat ben arxivat.
I per al mes de març, hem previst un "doblete", La mida justa, del Jostein  Gaarder, i - en una expressió més d'amistat i carinyo - L'amor quiet, el meu últim llibre tot just acabat de publicar. 
Tots dos tracten de l'amor i la mort. Veurem si, salvant totes les distàncies en sabem trobar si hi ha algun punt en comú.
Jo m'atreveixo a plantejar-lo: tots dos són un cant al pas, efímer, però ple de sentit, dels homes i les dones sobre la Terra.
Un cop més, gràcies jardineres meves, per fer possible aquesta font de satisfacció que és el nostre Club.
I el dia que puguem retrobar-nos i abraçar-nos....
💜📚👩‍❤️‍👩















martes, 23 de febrero de 2021

Mercè Foradada recupera les cartes secretes dels seus avis a 'L’amor quiet'

  La web de Saldonar






 L’escriptora vilanovina Mercè Foradada publica L’amor quiet, partint de gairebé 300 cartes que els seus avis es van intercanviar a principis del segle XX. És una  correspondència que havia de ser pràcticament un secret però que després de tres generacions es manté viva....

Garraf Notícies - 'L'amor quiet', la darrera novel·la de Mercè Foradada que recupera cartes secretes dels seus avis

I diuen que un no és profeta a la seva terra!

   













Garraf Notícies - 'L'amor quiet', la darrera novel·la de Mercè Foradada que recupera cartes secretes dels seus avis


L’escriptora vilanovina Mercè Foradada publica la seva darrera novel·la, ‘L’amor quiet’, on parteix de gairebé 300 cartes que els seus avis es van intercanviar a principis del segle XX. Una  correspondència que havia de ser pràcticament un secret però que després de tres generacions es manté viva.  La relació dels avis de Foradada a través de fragments d’aquestes cartes s’intercalen en aquesta novel·la amb una relació actual, ja en l’àmbit de la ficció. Tot plegat, també, per posar en valor l’amor de les persones grans.

lunes, 22 de febrero de 2021

Mercè Foradada explica 'L’amor quiet' a Eix Diari

                                               Mercè Foradada explica 'L’amor quiet' a Eix Diari:


 L'escriptora Mercè Foradada ha publicat L’amor quiet, un viatge a la Barcelona de principis del segle XX. La novel·la parteix de més de 300 cartes que els seus avis es van enviar entre els anys 1913 i 1925....